سلام

اول اینکه: باید از تمام دوستانی که در همین چند روز آغازین عمر این وبلاگ مرا مورد لطف خودشان قرار دادند سپاسگزاری کنم. لینک اکثر این دوستان را در وبلاگ قرار دادم تا شما هم مثلِ من از مطالب خواندنی شان استفاده کنید. امیدوارم این دوستان در آینده نیز لطفشان را از منِ تازه کار دریغ نکنند.

دوم اینکه: دکتر بهرام پرور، در وبلاگ ارزشمندِ خود، شاعرانه ها، دریچه ای تازه به بحثِ عشق گشوده است. همیشه زاویه ی دید او نسبت به این مقوله برایم جذاب و غافلگیر کننده بوده است. نوشته های زیبای او را از دست ندهید.

سوم اینکه: شین-پگاهِ عزیز در یادداشتی که بر مطلبِ پیشینم نوشته بود،پیشنهاد داده بود تا از ترانه های سیاوش قمیشی در اینجا استفاده کنم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ترانه ی بی سرزمین تر از بادِ یغما، که آن را چند روز پیش در اینجا گذاشتم، قرار است ترانه ی اصلی ـ به قول تهیه کننده ها:سرکاستیِ- آلبومِ بعدی سیاوشِ عزیز باشد. آلبومی که اکثرِ ترانه هایش را یغما سروده است.

و آخر اینکه: امروز شما را به خواندن دو ترانه دعوت می کنم. ترانه ی اول از یکی از دوستان جوان و خوش ذوقِ من، علی احمدی است. او متولد 1353 و ساکن تهران است. مجموعه ی اول ترانه های او با نامِ «باهار خانوم» در سال 80 توسط انتشارات گلبان منتشر شد. مجموعه ی دوم ترانه های او تحت عنوانِ «حلالم کن به یک لبخند!» همزمان با نمایشگاهِ کتاب توسط انتشارات دارینوش منتشر خواهد شد. ترانه ای که از او خواهید خواند را از مجموعه ی «باهار خانوم» انتخاب کرده ام. ترانه ای به نام «نامسلمون» که با لحنی کوچه بازاری سروده شده است. گرچه ترانه های تازه ی این ترانه سرا کاملا از فضای این کار دور است و به ساحت ترانه های جدی تر نزدیک شده است، خواندن این ترانه ی کوچه بازاری خالی از لطف نیست.

ترانه ی دوم را هم به عزیزی تقدیم می کنم که خودش می داند چقدر برایم عزیز است!

مثلِ همیشه در انتظار همراهی تان هستم.

نامسلمون

می دونی،حسرتِ تو تلخه مثِ عرق سگی!

واسه ما ندیدنت خماریه، بگی نگی!

یه سفر زیارتِ چشمای تو

واسه هفت پشتِ دلم کفایته

اما باس طلب کنه چشمای تو

بی طلب دیدنِ تو سیاحته

ما که آلوده و پاسوزِ توییم

خاطرت عزیزه، دلسوزِ توییم

به خداوندیِ اون خدا قسم

تا ابد حبسِ شب و روزِ توییم

××

می دونم عاشق کشی مرامته

این روزا خوب می دونم به کامته

اما خُب چی کار کنم که دیر شده

سند منگوله دارِ قلبمون به نامته

سند عمر و جوونی با یه آرزویِ پاک

یه دلِ تقه نخوره آکِ آک!

انگاری تو بازیِ چرخ و فلک

منِ بیچاره همیشه قاقم و تو پیشترک

××

حرمتِ عشق و دل شکسته اصلا حالیته؟

حرمتِ این دلِ صاب مرده رُ نشکن حالیته؟

نامسلمون ما نظر کرده ی چشمات نبودیم؟

لایقِ زیارتِ ضریحِ دستات نبودیم؟

اگه نه این دلِ من، پس نگو نه!

اگه نه پس جلو هرکس نگو نه!

××

یه نظر نیگاهِ تو دردامونُ شفا میده

عوضش رُ یکی اینجا صد تا اون دنیا میده

چون شنیدم که می گن

آهِ چشمایِ تو زودی می گیره

یه نظر حلاله جایی نمیره!!

« علی احمدی»

 

پیامِ محرمانه!

تو نگات پرِ ستاره است! پرِ گلهای بهاره است!

واسه اینِ تو رُ دیدن یه تولدِ دوباره است!

تو صدات با من رفیقه پشتِ چشمات یه حریقه!

دلِ تو دریای آبی دلِ من تنها غریقه!

تو پری قصه هایی اما رو زمینِ مایی

تهِ این ترانه ای کاش واسه دیدنم بیایی

«روشنی! مثلِ ستاره ی شمال تو آسمون

راهمُ نشون میدی تو شهرِ بی نام ونشون

پرِ شورِ رفتنی پر از ترانه ی غرور

پرِ انگیزه واسه گذشتن از خطِ عبور!»

بودنِ تو یه ترانه س، گرمیِ یه آشیانه س

بینِ این همه خبرچین یه پیامِ محرمانه س

اسمِ تو همدم روزه، یه چراغِ شب فروزه

آسمون پولک نورُ به نگاه تو می دوزه

تو شبیهِ آسمونی، آبیِ رنگین کمونی

گرچه گاهی از تو دورم، تو همیشه مهربونی

«روشنی! مثلِ ستاره ی شمال تو آسمون

راهمُ نشون میدی تو شهرِ بی نام ونشون

پرِ شورِ رفتنی پر از ترانه ی غرور

پرِ انگیزه واسه گذشتن از خطِ عبور!»

Dedicated to you,honey
«ح.ع»

نظرات 5 + ارسال نظر
سیامک دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1382 ساعت 04:18 ب.ظ http://shaeraneha.blogspot.com

مهربان سلام ! چه کنم با این همه شرمندگی ! ترانه آقای احمدی خوب بود ! هرچند بعضی جاها گمانم کمی لوث شد !و عشق اوردن لهجه و واژگان کوچه بازاری - آن هم از نوع خفن !!- کمی سبکش می کرد ، البته نه همه جا ! ترانه خودت زیبا بود . مثل همیشه کارهایت . من ترانه هایی از این دست را خیلی دوست دارم . یک جور صداقت عاشقانه دارند و سیالیت با صفا . شاد باشی و (روشنی) ات ماندگار !! :)

ساده دل دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1382 ساعت 06:42 ب.ظ http://saade_del.blogspot

سلام عزیز . ۱-خوشحالم که آمدی . ۲-راستی نظر تو در باره ی این که توی ترانه (راهمُ نشون میدی ) را به صورت (راهم و نشون میدی ) بنویسیم چی هست ؟ ۳- توی وبلاگ من یه ترانه هست که اینجوری شروع میشه : ( کیه که برات می‏میره و- عاشقته و دوسِت داره؟ اما تو هم نمی‏شناسیش - اسمش و هم نمی‏دونی ) خوشحال میشم بخونیش و نظر بدی ۴- آرزوی موفقیت

سلام
از لطفت ممنونم.ترانه ی قشنگتو خوندم.به زودی توی وبلاگت نظرم زیر همون ترانه می نویسم.
باز هم ممنونم. موفق باشی

یکتا دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1382 ساعت 09:24 ب.ظ http://yak4453.persianblog.com

سلام! به چه دنیای رنگینی می برید مرا با خواندن ترانه هایی که شاید در ذهن هیچ کس جاری نیست! تا بعد یکتا

جلال-س سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1382 ساعت 10:37 ق.ظ http://joonomi.blogsky.com

سلام...ترانه‌ی اول یاد نوشته‌ای از ابراهیم نبوی انداخت که:لامصب!این چشمه که تو داری یا ذغال جکسونه؟!
ترانه‌هایت خواندنی و ماندنی باد!دلت چطور؟!

روشنک چهارشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1382 ساعت 10:00 ق.ظ

سلام حسن جان!
خسته نباشی.ترانه علی اقا عالی بود وترانه خودت عالی تر!!!
امیدوارم روز به روز بر تعداد طرفداران بلاگ ترانه اضافه بشه
موفق باشی
دوستدارت روشنک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد